Cadrul legal de desfășurare a activității de inspecție socială
Activitatea de inspecție socială se realizează de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și structurile subordonate, fiind principalul instrument de control, evaluare și monitorizare al Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în domeniul asistenței sociale.
Potrivit art. 108 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, activitatea de inspecție socială se realizează de către inspectorii sociali care își exercită atribuțiile pe întreg teritoriul țării și beneficiază de statutul specific personalului cu atribuții de inspecție și control. În realizarea atribuțiilor prevăzute de lege, inspectorii sociali efectuează evaluarea, monitorizarea și controlul respectării legislației în vigoare din domeniul asistenței sociale, monitorizarea și controlul respectării criteriilor, standardelor și indicatorilor în baza cărora se acreditează furnizorii și serviciile sociale, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege.
În cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud funcționează Serviciul Inspecție Socială care este format din 8 persoane, 6 inspectori sociali, 1 post inspector social vacant și 1 șef serviciu.
Printre principalele atribuții ale Serviciului Inspecție Socială prevăzute în O.U.G. nr. 113/2011 și H.G. nr. 151/2012:
- asigură exercitarea activităților de inspecție la nivel teritorial în domeniul sistemului național de asistență socială, în scopul respectării drepturilor sociale ale cetățenilor;
- desfășoară activitatea de control la nivel de județ, precum și de monitorizare a modului în care sunt stabilite și acordate beneficiile de asistență socială la nivel teritorial, în baza ordinelor de deplasare și cu respectarea metodologiilor, instrucțiunilor și a procedurilor de lucru aprobate;
- controlează și monitorizează modul în care sunt stabilite și acordate beneficiile de asistență socială, serviciile sociale, modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad și tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependență, după caz;
- evaluează, monitorizează si controlează activitatea furnizorilor de servicii sociale publici si privați din punctul de vedere al respectării standardelor de calitate si de cost, precum si al eficientei si performantei acestora;
- propun teme de control in vederea includerii in planul anual de control pentru implementarea politicilor aferente politicilor aferente sistemului național de asistenta sociala;
- promovează acțiuni se informare si conștientizare a cetățenilor asupra drepturilor sociale si stabilesc programe de colaborare cu societatea civila;
- constata săvârșirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul asistentei sociale si aplica sancțiunile contravenționale prevăzute de lege;
- propun suspendarea ori încetarea temporara sau definitiva a beneficiului de asistenta sociala/serviciului social in cazul încălcării grave a prevederilor legale in domeniu și urmăresc îndeplinirea măsurilor dispuse;
- controlează si monitorizează modul de îndeplinire a prevederilor legale privind combaterea marginalizării sociale;
- elaborează rapoartele de evaluare, monitorizare si control, precum si analize specifice activității de inspecție desfășurate la nivel județean;
- fac propuneri de îmbunătățire a activității, organizării si a metodei de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
- acționează la nivel județean pentru prevenirea si înlăturarea efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile si normele din domeniul asistentei sociale, stabilite prin tratatele internaționale la care Romania este parte sau prin reglementările Uniunii Europene;
- transmit, la solicitarea Agenției Naționale, informațiile privind activitatea de control din domeniul inspecției sociale;
- controlează respectarea prevederilor legale privind accesul egal și nediscriminatoriu al cetățenilor la drepturile sociale;
- propun autorităților administrației publice, precum și persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum și remedierea deficiențelor constatate în urma activității de inspecție;
- dispun în cazul autorităților administrației publice, precum și în cazul persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, acordarea, suspendarea sau încetarea, după caz, a drepturilor sociale atunci când se constată că acestea nu au fost acordate în conformitate cu prevederile legale;
- constată și sancționează neîndeplinirea măsurilor dispuse în urma activității de inspecție socială;
- sesizează organele competente, în cazul în care se constată săvârșirea faptelor care încalcă prevederile legale a căror cercetare nu se află în sfera proprie de competență;
- desfășoară activități de cercetare și analiză socială, pentru cunoașterea realității sociale, ca urmare a controlului sau a rezultatelor acestuia, și formulează propuneri de îmbunătățire a activității, organizării și a metodei de acordare a beneficiilor de asistență socială și a serviciilor sociale;
- elaborează situații statistice și analize specifice activității de control desfășurate la nivel județean și al municipiului București.
Principalele atribuții ale inspectorilor sociali prevăzute în O.U.G. nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative:
- controlează și monitorizează modul de stabilire și acordare a beneficiilor de asistență socială;
- controlează și monitorizează modul de acordare și de furnizare a serviciilor sociale;
- controlează modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad și tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependență, după caz;
- controlează respectarea criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor din sistemul de protecție socială;
- evaluează și monitorizează modul de respectare a criteriilor și standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor și serviciilor sociale, precum și a indicatorilor aferenți nivelurilor de calitate; formulează recomandări de îmbunătățire continuă a calității serviciului social evaluat, după caz;
- monitorizează modul de îndeplinire a măsurilor/recomandărilor dispuse în activitatea de control și evaluare și, după caz, aplică sancțiunile contravenționale pentru neîndeplinirea acestora, conform prevederilor legale;
- îndrumă persoanele fizice și juridice, publice sau private, cu atribuții în domeniul protecției sociale, în vederea îmbunătățirii activității și prevenirii faptelor de încălcare a prevederilor legale;
- desfășoară activități de investigare socială privind modul de stabilire și acordare a beneficiilor de asistență socială, a furnizării serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad și tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependență, după caz;
- utilizează echipamente specifice misiunii de inspecție și activității de investigare socială, respectiv fotografiere și/sau înregistrare, pentru susținerea cazurilor care aduc atingere vieții și siguranței beneficiarului, precum și în cazurile de fraudă, abuz și neglijență în sistemul de protecție socială;
- consemnează declarațiile persoanelor care pot oferi informații cu privire la obiectul misiunii de inspecție sau activității de investigare socială, cu sau fără prezența martorilor;
- dispune măsuri de remediere a deficiențelor constatate în timpul misiunii de inspecție ca urmare a nerespectării legislației în vigoare, stabilește termene de realizare și responsabili pentru ducerea la îndeplinire a acestora și aplică sancțiuni contravenționale, după caz;
- sesizează instituțiile abilitate, conform legislației specifice, în cazul constatării faptelor săvârșite cu încălcarea unor prevederi legale, ce excedează atribuțiilor sale;
- constată contravențiile și aplică sancțiunile prevăzute în domeniul său de activitate, conform legislației în vigoare;
- desfășoară activități de evaluare în domeniul protecției sociale pe teritoriul altor state la solicitarea ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, cu respectarea legislației statutului respectiv și a convențiilor încheiate de România cu aceste state.
Activitatea de inspecție socială cuprinde: misiuni de inspecții tematice, misiuni de evaluare/ monitorizare și misiuni de inspecții inopinate.
Misiunile de inspecție tematică – sunt prevăzute în planul anual de control, se desfășoară simultan în toate județele țării într-o perioadă determinată de timp și au la bază o metodologie de control unitară. Misiunile de inspecție tematică ce au ca obiectiv monitorizarea și controlul calității serviciilor sociale se realizează prin anunțarea prealabilă a furnizorului de servicii sociale, cu cel puțin 7 zile înainte de data controlului, prin notificare. Acest tip de control oferă o imagine de ansamblu a modului de organizare și desfășurare a sistemului de acordare a serviciilor sociale și beneficiilor de asistență sociale de către furnizori, persoane fizice sau juridice, publice sau private, cu relevanță asupra problemei care constituie tema controlului. La finalul fiecărei campanii de inspecție tematică se întocmește un raport tematic național ce conține principalele constatări, concluzii și propuneri de îmbunătățire a cadrului legislativ aferent activității inspectate.
Misiunile de evaluare/ monitorizare – se realizează în scopul asigurării calității serviciilor sociale și constau în verificarea modului în care furnizorii și serviciile sociale îndeplinesc cerințele specifice de calitate evidențiate printr-un set de standarde, criterii și indicatori. Misiunile de evaluare în teren și de monitorizare a serviciilor sociale se efectuează în baza prevederilor Legii nr. 197/2012, și ale HG nr. 118/2014 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012. Misiunile de evaluare/ monitorizare se planifică lunar de către agențiile teritoriale și sunt notificate furnizorul serviciului social cu cel puțin 15 zile înainte de efectuarea evaluării în teren. La finalul misiunilor de evaluare/ monitorizare, inspectorii sociali care au realizat evaluarea în teren completează documentele prevăzute de HG 118/2014 – în concordanță cu situația identificată în teren – și le transmit compartimentului de acreditare din cadrul Ministerului Muncii și Justitiei Sociale/ Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție/ Autorității Naționale pentru persoanele cu Dizabilități/ Agenției Naționale pentru Egalitate de șanse între Femei și Bărbați, după caz.
Misiunile de inspecție inopinată – constau în verificarea punctuală și neanunțată a activității entităților supuse inspecției, ca urmare a unor sesizări făcute de persoane fizice sau juridice, publice ori private, sau ca urmare a autosesizărilor. Misiunile de inspecție inopinată se pregătesc, se organizează și se instrumentează la nivelul ANPIS/AJPIS, după caz. Termenul de soluționare este cel prevăzut în legislația care reglementează activitățile de soluționare a petițiilor, exceptând situațiile urgente, care se soluționează cu celeritate, sau alte situații prevăzute de legislația în vigoare. Astfel, misiunile de control inopinat care vizează situații de nerespectare a criteriilor, a standardelor minime de calitate sau indicatorilor prevăzuți de lege, precum și cu privire la existența altor nereguli în acordarea serviciilor sociale, indiferent de natura acestora, se realizează în regim de urgență, respectiv în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrarea sesizării.
Indiferent de tipul de inspecție, în situația în care au fost identificate nereguli în activitatea desfășurată de instituțiile controlate, inspectorii sociali dispun măsuri/recomandări de remediere a deficiențelor constatate, monitorizarea acestora fiind realizată până la implementarea integrală a măsurilor stabilite în procesele-verbale de control.
Entități supuse inspecției:
- autoritățile administrației publice centrale și locale;
- persoanele fizice sau juridice publice și private cu atribuții și responsabilități în domeniul asistenței sociale;
- furnizorii de servicii sociale publici și privați, precum și serviciile sociale oferite de către aceștia.
Activitatea de control este exercitată în domeniul:
- beneficiilor de asistență socială;
- serviciilor sociale;
- protecției persoanelor cu dizabilități.
Principalele acte normative care stabilesc competențele inspectorilor sociali:
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială;
- Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative;
- Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 963/2017 privind elementele care compun echipamentul specific și condițiile de utilizare ale acestuia de către inspectorii sociali în misiuni de inspecție/activități de investigare socială;
- Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.563/2017 privind acordarea sprijinului financiar pentru asistenta juridică necesară apărării inspectorului social în exercițiul funcției sale;
- Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.839/2017 privind pregătirea profesională specifică în domeniul inspecției sociale, precum și activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali;
- Ordonanță Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale.
- Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale;
- Hotărârea Guvernului nr. 118/2014 din 19 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale cu modificările și completările ulterioare
- Ordinul Ministrului nr. 424/2014 din 19 martie 2014 privind aprobarea criteriilor specifice care stau la baza acreditării furnizorilor de servicii sociale
- Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 din 14 octombrie 2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare
- Ordinul Ministrului nr. 25/2019 din 3 ianuarie 2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip rezidențial destinate copiilor din sistemul de protecție specială
- Ordinul Ministrului nr. 26/2019 din 3 ianuarie 2019 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip familial destinate copiilor din sistemul de protecție special
- Ordinul Ministrului nr. 27/2019 din 3 ianuarie 2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de zi destinate copiilor
- Ordinul Ministrului nr. 28/2019 din 3 ianuarie 2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate prevenirii și combaterii violenței domestice
- Ordinul ministrului nr. 29/2019 din 3 ianuarie 2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale
- Ordinul Ministrului nr. 81/2019 din 16 ianuarie 2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale organizate ca centre maternale
- Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (R);
- Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (R);
- Legislația specifică domeniului beneficiilor de asistență socială
Pentru toate actele normative vor fi avute în vedere, completările, modificările și abrogările ulterioare.