CE SUNT SERVICIILE SOCIALE ?
- activitatea sau ansamblul de activități realizate pentru a răspunde nevoilor sociale/ speciale individuale, familiale și de grup, în vederea depășirii situației de dificultate, prevenirii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii sociale și creșterii calității vieții.
- pot avea o adresabilitate mai largă, la nivel de grup sau comunitate.
CALITATEA ÎN SERVICIILE SOCIALE
- ansamblul de cerințe și condiții ce sunt îndeplinite de furnizori și de serviciile sociale acordate de aceștia pentru a răspunde nevoilor și așteptărilor beneficiarilor.
SISTEMUL DE ACREDITARE PRIVEȘTE
- furnizorii de servicii sociale
- serviciile sociale acordate
ACREDITAREA FURNIZORILOR ȘI A SERVICIILOR SOCIALE SE REALIZEAZĂ DE CĂTRE MINISTERUL MUNCII ȘI SOLIDARITĂȚII SOCIALE:
- Compartiment acreditare
- Compartiment standardizare
CONDIȚII DE FUNCȚIONARE
- furnizorii pot acorda servicii sociale numai dacă dețin certificat de acreditare
- serviciile sociale pot funcționa pe teritoriul României numai dacă dețin licență de funcționare
EVALUAREA FURNIZORILOR DE SERVICII SOCIALE ȘI A SERVICIILOR SOCIALE ACORDATE
- se realizează în baza unor standarde, criterii, indicatori
- constă în analiza modului în care furnizorii și serviciile sociale îndeplinesc condițiile prevăzute de lege, precum și a cerințelor specifice de calitate (standarde, criterii, indicatori)
ASIGURAREA CALITĂȚII
- este centrată pe beneficiar, soluționarea nevoilor și respectarea drepturilor acestuia fiind prioritare
- dezvoltarea, planificarea, implementarea și îmbunătățirea permanentă a activităților aferente serviciilor sociale
- proces continuu de analiză, planificare, evaluare, certificare, monitorizare și control
CONTROLUL ASIGURĂRII CALITĂȚII
- activități desfășurate în scopul verificării respectării standardelor, criteriilor și indicatorilor care au stat la baza acreditării furnizorilor și serviciilor sociale, precum și a recunoașterii nivelelor de calitate
- se realizează de către inspectorii sociali, respectiv de către echipe de evaluare constituite conform prevederilor art. 21 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 197/2012, pentru încadrarea serviciilor sociale în clasele de calitate corespunzătoare
ACREDITAREA FURNIZORULUI
- se realizează în baza unor criterii specifice prin care se evidențiază capacitatea acestuia de a înființa, administra și a acorda servicii sociale
- Certificat de acreditare – durată nedeterminată
- Dacă în termen de 3 ani furnizorul nu înființează servicii sociale – retragerea Certificatului de acreditare + radierea din Registrul electronic unic
- Posibilitatea solicitării unei noi acreditări
CRITERII DE ACREDITARE A FURNIZORULUI – Ord. nr. 424/2014
- Date de identificare
- Informații privind cunoștințe în managementul serviciilor sociale
- Condiții prevăzute în legea asistenței sociale, obligatorii pentru înființarea, administrarea, funcționarea și finanțarea serviciilor sociale
- Durata de funcționare permite dezvoltarea serviciilor sociale
- Angajamentul de a înființa servicii sociale în maximum 3 ani
ETAPE DE ACREDITARE A FURNIZORULUI
- evaluarea furnizorului în baza criteriilor amintite
- aprobarea sau respingerea cererii de acreditare a furnizorului
- eliberarea certificatului de acreditare sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de acreditare
- înregistrarea furnizorului acreditat în Registrul electronic unic al serviciilor sociale, constituit și administrat, conform legii, de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
DOSARUL PENTRU SOLICITAREA ACREDITĂRII CA FURNIZOR DE SERVICII SOCIALE:
- Cererea de acreditare
- Documentele justificative care diferă în funcție de statutul furnizorului (de persoană juridică de drept public sau privat) și experiența managerială a acestuia în domeniul serviciilor sociale
– furnizor public – actul de înființare al acestora;
– furnizor privat:
-
-
- pentru organizații neguvernamentale: certificat de înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor, statutul asociației/fundației;
- pentru filiale sau sucursale ale asociațiilor și fundațiilor internaționale recunoscute în conformitate cu legislația în vigoare: certificatul de înscriere în registrul persoanelor juridice străine fără scop patrimonial, statutul filialei/sucursalei;
- pentru cultele recunoscute de lege: actul normativ de recunoaștere a cultului, documentul de înființare a unității de cult;
- pentru persoane fizice autorizate în condițiile legii: certificatul de înregistrare și certificatul constatator eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- pentru operatorii economici, în condiții speciale prevăzute de lege: certificatul de înregistrare și certificatul constatator eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, actul de înființare sau actul constitutiv al operatorului economic.
-
- Pe lângă documentele justificative, furnizorii publici și privați care, la data depunerii cererii nu au înființat un serviciu social, au obligația de a prezenta următoarele documente:
– angajamentul privind respectarea obligației prevăzute la 10 alin. (3) din Legea 197/ 2012, completat după modelul prevăzut în Anexa nr. 3 din HG 118/ 2014.
DOSARUL DE ACREDITARE A FURNIZORULUI DE SERVICII SOCIALE
- se depune direct la registratura MMSS, poate fi trimis prin poștă, cu confirmare de primire sau electronic în format needitabil. În primele situații menționate anterior, dosarul de acreditare al furnizorului se prezintă în plic închis, format A4, pe care sunt înscrise numele și adresa destinatarului și ale expeditorului, cu mențiunea „Solicitare de acreditare furnizor„
CONDIȚII DE LICENȚIERE A SERVICIULUI SOCIAL
- obținerea anterioară a Certificatului de acreditare pentru furnizorul de servicii sociale
- solicitarea licențierii/relicențierea: cu 60 de zile anterior dării în funcțiune a serviciului social/expirării licenței de funcționare
LICENȚIEREA SERVICIILOR SOCIALE – etape principale
- solicitarea de către furnizor a licențierii serviciului social – pentru fiecare serviciu social în parte.
- evaluarea administrativă a dosarului de solicitare a licențierii serviciului social (a documentelor justificative și a fișei de autoevaluare) – se completează obligatoriu cu date conforme cu realitatea din teren
- eliberarea licenței de funcționare provizorie = 1 an sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de licențiere
- înscrierea serviciului social licențiat în Registrul electronic unic al serviciilor sociale
- planificarea de către AJPIS a evaluării în teren a serviciului social, în termen de maximum 30 de zile de la primirea documentelor de la compartimentul de acreditare din cadrul MMSS (licența provizorie și fișa de autoevaluare a serviciului social respectiv)
- evaluarea în teren a serviciilor sociale de o echipă formată din 2 inspectori sociali și întocmirea raportului de evaluare in care se consemnează, după caz:
– respectare standardele minime = licența de funcționare
– respectare standarde minime 75% = menținerea licenței de funcționare provizorie până la expirarea perioadei de 1 an, cu îndeplinirea în totalitate a standardelor minime
– nerespectare standarde minime = sancțiune contravențională (1.000 lei – 5.000 lei) + retragerea licenței provizorii + radierea din Registrul electronic unic
- eliberarea licenței de funcționare = 5 ani sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de licențiere
CINE DEPUNE CEREREA DE LICENȚIERE A SERVICIILOR SOCIALE – furnizorii acreditați în condițiile legii, pentru serviciile sociale definite la art. 27 alin. (1) din Legea asistenței sociale nr. 292/ 2011.
DOSARUL PENTRU SOLICITAREA LICENȚEI DE FUNCȚIONARE
- cerere licențiere serviciu social (Anexa 7 din HG nr. 118/2014)
- documente justificative:
-
-
- documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosință asupra spațiului în care funcționează serviciul social, cum ar fi: extras de carte funciară pentru informare, contract de comodat, de închiriere, de concesiune, de administrare, de schimb etc.;
- actul/documentul legal privind decizia de înființare a serviciului, după caz;
- regulamentul de organizare și funcționare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările și completările ulterioare;
- fotografii ale spațiilor aferente desfășurării serviciilor sociale, la data solicitării acreditării;
- CV-ul unei persoane cu calificare în domeniul asistenței sociale sau în managementul serviciilor sociale;
- o copie de pe contractul de muncă sau contractul de prestări servicii încheiat cu persoana prevăzută la lit. e);
- angajamentul furnizorului de a notifica Ministerul Muncii și Solidarității Sociale sau, după caz, instituțiile din subordinea sa, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități și Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social pentru care a obținut licența de funcționare intervenite după acordarea acesteia, completat după modelul prevăzut în anexa nr. 8, în funcție de beneficiarii serviciului social;
- planul de urgență în caz de retragere a licenței de funcționare/desființare serviciu social, dacă este prevăzut în standardul minim de calitate aplicabil.
-
- fișa de autoevaluare completată obligatoriu cu date conforme cu realitatea din teren;
DOSARUL DE LICENȚIERE A SERVICIULUI SOCIAL
- Indiferent de categoria persoanelor beneficiare cărora li se adresează serviciul social, dosarul de acreditare al acestuia se poate transmite electronic în format needitabil la adresa de e-mail a compartimentului de acreditare din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (acreditare@mmuncii.gov.ro), se poate depune direct la registratura ministerului sau poate fi trimis prin poștă, cu confirmare de primire. În ultimele două situații menționate, documentația se depune sau se transmite în plic închis, format A4, pe care sunt înscrise numele și adresa destinatarului și ale expeditorului, cu mențiunea „Solicitare de acreditare serviciu social„.
- Cererea de licențiere a serviciului, fișa de autoevaluare și documentele justificative se transmit și pe adresa de e-mail a compartimentului de acreditare, la data depunerii sau transmiterii prin poștă a dosarului de acreditare al serviciului social.
RĂSPUNDERE JURIDICĂ – CONTRAVENȚII ȘI SANCȚIUNI
- Lipsa licenței de funcționare: 10.000 lei – 20.000 lei
- Lipsa acreditare furnizor: 5.000 lei – 10.000 lei
- Furnizare informații neconforme: 1.000 lei – 5.000 lei
- Neanunțarea desființării/închiderii serviciului social: 500 lei – 1.000 lei
- Neanunțarea schimbărilor intervenite și nesolicitarea acreditării serviciului social cu 60 de zile anterior dării în funcțiune 250 lei – 500 lei
CADRUL LEGAL
Acreditare – Cadru legislativ: http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/familie/politici-familiale-incluziune-si-asistenta-sociala/4849
Lista furnizorilor de servicii sociale acreditați și a serviciilor sociale licențiate în baza Legii nr. 197/2012: http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/familie/politici-familiale-incluziune-si-asistenta-sociala/4848
Anunț „Informarea opiniei publice și mass-media cu privire la sesizarea funcționării serviciilor sociale nelicențiate destinate protecției copiilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilități”: http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/anunturi/5600-anunt-informare-sesizarea-fct-serv-sociale-nelicentiate-20190909