Mesajul Directorului Executiv al AJPIS Bistrița-Năsăud
Vă mulţumesc pentru vizita dumneavoastră pe site-ul oficial al Agenției Județene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Bistrița-Năsăud.Dorim ca acest website să vă faciliteze accesul la cele mai noi informații despre activitatea instituției, să pună la dispoziția dumneavoastră documentele și datele necesare unei cunoașteri obiective ale drepturilor sociale ale cetățenilor.
Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Bistrita-Nasaud are ca scop, în conformitate cu dispozițiile art. 2 din OUG nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenţiei Naționale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu modificările și completările ulterioare:
- a) administrarea şi gestionarea într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale susţinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Justiției Sociale;
- b) realizarea de activităţi de evaluare şi monitorizare a serviciilor sociale, precum şi controlul măsurilor de protecţie socială privind prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor, realizate de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi de alte persoane fizice şi juridice;
- c) realizarea activităţilor de control şi investigare socială privind modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau de dependenţă.
Orientarea noastră ca instituție este către cetățeni, dorind să contribuim, prin atribuțiile care ne revin, la promovarea și respectarea drepturilor beneficiarilor la o viaţă independentă şi demnă, precum şi la facilitarea participării acestora la viaţa socială.
Atribuțiile și responsabilitățile Directorului Executiv al AJPIS Bistrița-Năsăud
Conducerea agențiilor teritoriale se exercită de către un director executiv, funcționar public de conducere, numit prin decizie a directorului general al Agenției, în condițiile legii.
(1) În domeniul administrării, gestionării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al susţinerii programelor de servicii sociale, agenţiile teritoriale au, în principal, următoarele atribuţii: a) aplică legislaţia privind acordarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială; b) aplică legislaţia privind finanţarea programelor de servicii sociale; c) informează şi îndrumă persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce decurg din reglementările privind sistemul naţional de asistenţă socială; d) gestionează informaţiile în vederea efectuării plăţilor beneficiilor de asistenţă socială; e) prelucrează documentaţia aferentă stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenţă socială, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; f) înregistrează datele privind persoanele care primesc beneficii de asistenţă socială; g) utilizează sistemul de informaţii în conformitate cu instrucţiunile şi instrumentele de gestiune a informaţiei stabilite de Agenţie; h) asigură evidenţa la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din sistemul beneficiilor de asistenţă socială; i) actualizează baza de date cu privire la beneficiari şi la beneficiile de asistenţă socială acordate; j) asigură respectarea prevederilor legale care privesc caracterul confidenţial al datelor personale ale solicitanţilor şi ale persoanelor care primesc beneficii de asistenţă socială; k) verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate privind stabilirea drepturilor la beneficiile de asistenţă socială; l) stabilesc dreptul la beneficiile de asistenţă socială şi efectuează plata acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; m) recuperează drepturile încasate necuvenit de beneficiari, în condiţiile legii; n) fundamentează şi propun Agenţiei proiectul de buget ce include fonduri pentru plata beneficiilor de asistenţă socială, susţinerea programelor de servicii sociale şi pentru funcţionarea lor; o) administrează bugetul aprobat şi prezintă Agenţiei raportul de execuţie bugetară; p) organizează activitatea de evidenţă contabilă a execuţiei bugetare pentru bugetul alocat; q) întocmesc rapoarte periodice, precum şi raportul anual de activitate şi le transmit Agenţiei; r) furnizează Agenţiei şi altor organisme care au competenţe în domeniu informaţii în vederea elaborării de studii, rapoarte şi analize în domeniul lor de activitate; s) asigură comunicarea permanentă cu instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, cu alte instituţii şi persoane juridice cu responsabilităţi în domeniul social şi în special cu autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene; ş) asigură reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti, conform legii; t) soluţionează contestaţii, sesizări şi reclamaţii, potrivit competenţelor legale; ţ) realizează selecţia şi formarea profesională a personalului la nivel judeţean, în conformitate cu planul stabilit de Agenţie în domeniu; u) editează materiale informative în domeniul lor de activitate; v) utilizează orice mijloc de comunicare în masă pentru promovarea şi informarea asupra drepturilor beneficiarilor; w) încheie contractele şi convenţiile de finanţare pentru programele de servicii sociale, monitorizează implementarea acestora şi elaborează rapoartele prevăzute de lege; x) întocmesc documentaţia necesară pentru solicitarea creditelor bugetare în vederea finanţării programelor de servicii sociale şi asigură plata acestora. (2) Pentru realizarea obiectivelor sale, agenţiile teritoriale îndeplinesc şi următoarele atribuţii: a) administrează patrimoniul propriu, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al statului, în condiţiile legii; b) asigură îndrumarea şi controlul activităţii agenţiilor locale; c) *** Abrogată d) asigură aplicarea prevederilor legale în vigoare privind condiţiile de înfiinţare şi a celor privind procedura de autorizare a agentului de muncă temporară; e) autorizează furnizorii de formare profesională în baza prevederilor legale în vigoare privind formarea profesională a adulţilor; f) înregistrează contractele de formare profesională ale furnizorilor de formare profesională; g) soluţionează cererile privind stabilirea calităţii de persoană persecutată, în înţelesul prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, plata acestor drepturi fiind realizată prin intermediul caselor judeţene de pensii sau, după caz, al Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti; h) *** Abrogată i) realizează activităţi de evaluare, monitorizare şi control privind implementarea programelor din domeniul asistenţei sociale şi incluziunii sociale, în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin lege sau prin manuale operaţionale; j) *** Abrogată k) monitorizează implementarea priorităţilor stabilite prin planul strategic de acţiune din domeniul incluziunii sociale, precum şi activitatea secretariatului tehnic al comisiei de incluziune socială organizate în conformitate cu ordinul prefectului. (3) În domeniul inspecţiei sociale, agenţiile teritoriale au, în principal, următoarele atribuţii: a) promovează acţiuni de informare şi conştientizare a cetăţenilor asupra drepturilor sociale şi stabilesc programe de colaborare cu societatea civilă; b) sesizează organele de urmărire penală competente în situaţia în care faptele supuse controlului întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni; c) propun teme de control în vederea includerii în planul anual de control pentru implementarea politicilor aferente sistemului naţional de asistenţă socială; d) desfăşoară activitatea de control la nivel de judeţ, în baza ordinelor de deplasare şi cu respectarea metodologiilor, instrucţiunilor şi a procedurilor de lucru aprobate; e) controlează şi monitorizează modul în care sunt stabilite şi acordate beneficiile de asistenţă socială, serviciile sociale, modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependenţă, după caz; f) evaluează, monitorizează şi controlează activitatea furnizorilor de servicii sociale publici şi privaţi din punctul de vedere al respectării standardelor de calitate şi de cost, precum şi al eficienţei şi performanţei acestora; g) controlează şi monitorizează modul în care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială, precum şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor şi politicilor din domeniu; h) constată săvârşirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul asistenţei sociale şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege; i) propun suspendarea ori încetarea temporară sau definitivă a beneficiului de asistenţă socială/serviciului social în cazul încălcării grave a prevederilor legale în domeniu; j) controlează şi monitorizează modul de îndeplinire a prevederilor legale privind combaterea marginalizării sociale; k) elaborează rapoartele de evaluare, monitorizare şi control, precum şi analize specifice activităţii de inspecţie desfăşurate la nivel judeţean; l) fac propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a metodei de acordare a beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale; m) acţionează la nivel judeţean pentru prevenirea şi înlăturarea efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile şi normele din domeniul asistenţei sociale, stabilite prin tratatele internaţionale la care România este parte sau prin reglementările Uniunii Europene; n) transmit, la solicitarea Agenţiei, informaţiile privind activitatea de control din domeniul inspecţiei sociale. (4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, agenţiile teritoriale cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu organizaţiile guvernamentale, cu societatea civilă, precum şi cu partenerii sociali.Șeful de serviciu al activității de beneficii de asistență socială, programe de servicii sociale, incluziune socială, egalitate de șanse, are următoarele atribuții specifice:
- coordonează activitatea de stabilire și acordare a beneficiilor de asistență socială din cadrul AJPIS Bistrița-Năsăud ;
- urmărește aplicarea prevederilor actelor normative privind acordarea drepturilor privind beneficiile de asistență socială și programele de servicii sociale; ;
- participă la elaborarea proiectului de strategie privind dezvoltarea asistenței sociale în plan teritorial și asigură sprijin persoanelor aflate în dificultate;
- îndrumă și coordonează realizarea de studii, evaluări și sinteze privind aplicarea prevederilor legale privind venitul minim garantat, prevenirea și combaterea marginalizării sociale;
- întocmește, avizează și înaintează directorului executiv pentru aprobare documentația privind acordarea/sistarea/încetarea dreptului la beneficii de asistență socială și la programele de servicii sociale, reglementate de lege;
- avizează documentația pentru deschiderea de credite bugetare în vederea plății beneficiilor sociale;
- conduce și organizează activitatea pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (CEE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
- răspunde de situațiile statistice întocmite în domeniul asistenței sociale;
- coordonează testarea aplicațiilor informatice pentru asigurarea administrării optime a beneficiilor de asistență socială; coordonează implementarea politicii ANPIS privind aplicațiile informatice la nivel teritorial în domeniul său de activitate;
- avizează și înaintează directorului executiv, spre aprobare, rapoartele statistice trimestriale, semestriale și anuale în domeniul social, în vederea transmiterii acestora către ANPIS sau către compartimentele de specialitate din cadrul MMJS;
- participă la monitorizarea permanentă a implementării măsurilor privind incluziunea socială;
- asigură informații și consultanță furnizorilor de servicii sociale privind schemele de finanțări, la momentul prezentării decontului pentru sumele virate în luna anterioară;
- avizează și înaintează directorului executiv informările periodice, privind situația finanțărilor și stadiul de dezvoltare a proiectelor privind incluziunea socială, pentru a fi transmise către ANPIS sau la compartimentele de specialitate din cadrul MMJS;
- coordonează și monitorizează realizarea unor programe și servicii sociale în colaborare cu serviciile administrației publice locale, cu organizațiile neguvernamentale, alți reprezentanți ai societății civile, pentru soluționarea unor situații de risc social din teritoriu;
- participă la elaborarea propunerilor de îmbunătățire a activității de asistență socială în sprijinul beneficiarilor;
- participă la stabilirea priorităților și propune soluții de intervenție în teritoriu, monitorizând activitatea și colaborarea cu diverse instituții (Prefectura, primării, ONG-uri);
- participă la grupuri de lucru cu reprezentanții instituțiilor din administrația publică locală pe problematica beneficiilor de asistență socială;
- coordonează soluționarea, în termenul legal și în conformitate cu reglementările în vigoare, scrisorilor, petițiilor, adreselor primite spre soluționare la nivelul serviciului, potrivit domeniului de competență;
- monitorizează din punct de vedere tehnic derularea programelor de servicii sociale cu finanțare internațională.
Șeful de serviciu al activității de inspecție socială, are următoarele atribuții specifice:
- coordonează activitatea de inspecție socială din cadrul AJPIS Bistrița-Năsăud , cu respectarea metodologiilor, instrucțiunilor și a procedurilor de lucru aprobate prin decizia directorului general ANPIS;
- asigură participarea inspectorilor sociali de la nivel județean, desemnați prin decizie a directorului general al ANPIS, pentru realizarea activităților de investigare socială și a activităților de control încrucișat;
- elaborează și implementează proceduri unitare, instrumente de lucru, ghiduri și instrucțiuni necesare desfășurării în condiții corespunzătoare a activității de control în domeniul asistenței sociale;
- propune teme de control în vederea includerii în planul anual de control, aprobat de ministrul muncii și justiției sociale, cu consultarea Direcției de Inspecție Socială din cadrul ANPIS;
- coordonează activitatea de control, evaluare și monitorizare în domeniul serviciilor sociale;
- verifică modul în care personalul din subordine își îndeplinește atribuțiile de serviciu și se asigură de realizarea la timp a tuturor lucrărilor repartizate serviciului de inspecție socială;
- participă, în baza ordinului de deplasare, la activități de control, evaluare, monitorizare în domeniul beneficiilor de asistență socială, serviciilor sociale și accesibilității;
- constată săvârșirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul asistenței sociale și aplică sancțiunile contravenționale prevăzute de lege și, după caz, sesizează organele de urmărire penală competente în situația în care faptele respective întrunesc elementele constitutive ale unei infracțiuni;
- propune autorităților administrației publice de la nivel județean/municipiul București, precum și persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum și remedierea deficiențelor constatate în urma activității de inspecție, sancționează neîndeplinirea măsurilor dispuse în urma activității de inspecție socială;
- coordonează activitățile de investigare, la solicitarea autorității tutelare/instanței de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reședința, privind respectarea drepturilor persoanei vârstnice de către furnizorul de servicii sociale;
- coordonează activitățile de control privind asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la mediul fizic, informațional și comunicațional, conform prevederilor Legii nr. 448/ 2006;
- propune conducerii Agenției teritoriale suspendarea sau încetarea, după caz, a drepturilor sociale atunci când se constată că acestea nu au fost acordate în conformitate cu prevederile legale;
- asigură centralizarea, prelucrarea și elaborarea de situații statistice și analize specifice activității de inspecție, pe care le furnizează compartimentelor de specialitate din cadrul ANPIS;
- monitorizează respectarea termenelor de întocmire și predare a rapoartelor tematice de control și a rapoartelor privind activitatea de inspecție socială;
- avizează și înaintează directorului executiv, spre aprobare, rapoartele tematice județene și a rapoartelor de activitate în domeniul inspecției sociale, în vederea transmiterii acestora către ANPIS;
- asigură evidența și monitorizează modul în care măsurile/ recomandările de remediere a deficiențelor constatate formulate în procesele verbale de control/ rapoartele de evaluare/ monitorizare au fost îndeplinite de către entitățile controlate;
- asigură participarea inspectorilor sociali la acțiuni de control în domeniul asistenței sociale, alături de alte instituții cu atribuții de control, la solicitarea acestora;
- colaborează cu alte structuri de control de la nivel județean, în sensul cooptării în echipe mixte de control;
- sesizează conducerea instituției sau întocmește note de autosesizare în situația în care ia la cunoștință despre cazuri de încălcare a drepturilor sociale și propune desfășurarea unor acțiuni de control inopinat;
- convoacă periodic personalul pe care îl coordonează pentru dezbaterea activității desfășurate și stabilește măsuri pentru realizarea sarcinilor și atribuțiilor;
- asigură consilierea autorităților administrației publice locale și persoanelor fizice și juridice, publice sau private, cu atribuții în domeniul asistenței sociale, în vederea derulării în bune condiții a activității și a perfecționării acesteia și prevenirii faptelor de încălcare a prevederilor legale;
- colaborează cu compartimentul juridic în vederea formulării de puncte de vedere, contestațiilor și litigiilor pe domeniul de competență și pentru asigurarea evidenței sancțiunilor contravenționale aplicate în activitatea de control, evaluare, monitorizare.